Tuesday, January 7, 2014

Sakit dada ini keranan gangguan panik bukan tanda anda mengalami sakit jantung.


SEORANG laki - laki usia 35 tahun dengan aduan sakit dada yang sudah dialami berulang terutamanya sejak 6 bulan kebelakangan ini . Pesakit sering kali menuju IGD ketika keadaan sakit dadanya terjadi namun sering kali pula tidak mendapat hasil pemeriksaan yang mengarah ke sakit jantung yang ditakuti pesakit.

Sakit dada ini terjadi disertai dengan perasaan cemas yang sangat dan jantung berdebar - debar serta perasaan ingin muntah . Doktor IGD sering kali mengatakan bahawa aduan pesakit ini akibat lambungnya walaupun pemeriksaan perut ( endoskopi dan kolonoskopi telah dilakukan dan hasilnya baik ) tidak menyatakan adanya kelainan .

Pesakit juga sudah melakukan ekokardiografi dan pemeriksaan treadmill namun hasilnya baik - baik saja dan tidak didapati tanda - tanda iskemia ( penyempitan saluran darah jantung atau tersumbatnya pembuluh darah tersebut ) . Pesakit meminta doktor melakukan MSCT dan hasilnya baik ( Calcium Score normal ) . Pesakit sudah berkunjung ke banyak doktor untuk mengesahkan penyakitnya namun tidak ada doktor yang mengatakan adanya masalah pada jantung pesakit .

Sakit dada dan ganguan panik

tanda-tanda sakit jantungSakit dada adalah salah satu tanda dan gejala serangan panik yang paling ditakuti oleh pesakit - pesakit yang menderita gangguan panik . Sakit dada membuat fikiran orang yang mengalaminya merasa cemas kerana difikirannya hanya memikirkan mengenai masalah gangguan jantung yang boleh mengakibatkan kematian. Sakit dada pada kes gangguan panik sangat sering terjadi dan membuat peningkatan kos kesihatan yang ketara dan pemeriksaan serta terapi yang tidak pada tempatnya .

Pesakit dengan sakit dada dengan atau tanpa masalah jantung mempunyai cara yang serupa dalam mengatasi masalahnya iaitu penggunaan kemudahan kecemasan berulang . Akan tetapi , pesakit dengan masalah sakit dada tanpa masalah jantung seperti yang terjadi pada pesakit gangguan panik pada banyak penelitian ternyata lebih sering menggunakan kemudahan kecemasan . Hal ini dimungkinkan kerana pesakit gangguan panik mempunyai kecemasan yang lebih dominan terhadap gejala fizikal yang terjadi pada dirinya berbanding pesakit jantung sendiri .

Pemeriksaan yang mengesahkan bahawa sakit dada yang dialami oleh pesakit bukanlah gangguan jantung ternyata tidak bermakna membuat pesakit menghilangkan kebiasaannya memeriksakan diri berulang . Hal ini kerana aduan kesakitan dadanya ternyata sering berulang dan hal ini membuatnya terganggu kualiti hidupnya.

Kajian mengatakan 35 peratus pesakit yang mengalami sakit dada namun tidak mengalami masalah jantung tetap mengurangkan aktiviti fizikal dan menganggap bahawa sakit dadanya tersebut berbahaya .

Ciri-ciri sakit dada pada gangguan panik

Pesakit dengan gangguan panik yang mengalami sakit dada sering kali dianggap mengalami sakit dada yang tidak berkaitan dengan jantung ( atypical chest pain atau atypical angina ) . Walaupun demikian , ada pula gejala gangguan panik yang mirip gejalanya dengan typical angina . Sakit dada pada kes jantung biasanya dikarakteristikan dengan rasa sakit atau tertekan di substernal atau di kawasan jantung dan disebabkan kerana aktiviti fizikal dan menghilang dengan rehat . Sedangkan pada gangguan panik tidak berkaitan dengan aktiviti fizikal , ada perasaan tidak selesa di perut , berkaitan kadang dengan pengambilan makan , ada rasa cemas yang tiba - tiba muncul , sering terjadi di malam hari dan lokasinya di dinding otot dada sebelah kanan

Mekanisme sakit dada pada gangguan panik

Pelbagai kajian telah mendedahkan bahawa gejala sakit dada terjadi pada lebih dari 78 % kes gangguan panik . Sakit dada pada gangguan panik disebabkan kerana aktiviti abnormal dinding dada dan esophagus . Itulah yang sering membuat diagnosis pesakit sakit dada adalah gangguan perut seperti GERD walaupun lebih sering pesakit Gerd mengeluh Heart Burn daripada Sakit Dada .

Beberapa sumber mengatakan bahawa keadaan iskemia atau tersumbatnya pembuluh darah di jantung mungkin berlaku pada pesakit yang mengalami sakit dada kerana serangan panik , namun demikian hal tersebut berlangsung reversible atau dapat kembali normal . Penurunan kepelbagaian denyut jantung ( heart rate variability ) dan microvascular angina mungkin boleh menjadi penyebab terjadinya sakit dada pada pesakit yang mengalami serangan panik . Hal ini disebabkan kerana hyperventilation , denyut jantung yang meningkat ( tachycardia ) dan peningkatan enzim katekolamin pada pesakit yang mengalami gangguan panik.

Akibat dari sakit dada pada gangguan panik

Pesakit dengan gangguan panik terdedah kepada tanda - tanda dan gejala fizikal tubuhnya . Pesakit sakit dada yang mengalami gangguan panik pada penyelidikan ketika dibandingkan dengan populasi normal yang mengalami sakit dada juga , diketemukan pesakit gangguan panik ternyata lebih perhatian pada nyerinya , lebih meyakini dirinya mengalami penyakit jantung tertentu dan lebih takut kepada penyakit dan kematian berbanding dengan populasi normal .

Akibatnya pesakit gangguan panik yang mengalami sakit dada lebih akan sering menggunakan kemudahan kesihatan dan mengeluarkan lebih banyak dana untuk mengesahkan kesakitan dadanya tersebut . Bahkan pada pesakit yang benar mengalami gangguan jantung dan juga mengalami serangan panik , ternyata sakit dada yang dialami pesakit seperti ini lebih disebabkan kerana serangan paniknya .

Pesakit gangguan panik juga ketika serangan paniknya datang mengalami peningkatan aktiviti dinding otot dada yang berlebihan yang mengakibatkan kenaikan kadar karbon dioksida tubuh yang menyebabkan fikiran ketakutan muncul . Hal ini yang membuat pesakit gangguan panik yang mengalami sakit dada akan mencari pertolongan .

Apa yang perlu dilakukan ?

Pemeriksaan jantung secara menyeluruh boleh dilakukan untuk mengelakkan adanya masalah jantung yang tidak dikesan pada pesakit yang mengalami sakit dada . Pemeriksaan EKG , EKG treadmill dan ekokardiografi boleh dilakukan untuk mengesahkan datangnya sakit dada tersebut . Pada treadmill biasanya akan diketahui apakah ada tersumbat ( iskemia ) pada pesakit yang mengalami sakit dada tersebut . Pesakit juga perlu mengesahkan hasilnya dengan doktor jantung yang akan menunjukkan masalah yang berlaku pada pesakit , termasuk juga jika tidak ada masalah yang mendasari nyerinya .

Pesakit gangguan cemas terutama gangguan panik memang sering kali tidak mempercayai hasil pemeriksaan jantung yang menyatakan dirinya normal . Pesakit sering kali menghabiskan banyak dana untuk melakukan pemeriksaan berulang dan tidak akan berhenti sehingga dirinya merasa yakin tidak ada apa - apa. Sayangnya hal ini sering kali tidak berlaku jika masalah dasarnya iaitu gangguan paniknya belum diselesaikan.

Perundingan dengan pakar psikiatri yang memahami masalah ini akan sangat membantu . Doktor jantung juga boleh memberikan maklumat berkaitan hal ini dengan meyakinkan pesakit bahawa masalah kesakitan dadanya bukanlah yang berkaitan dengan jantung dan merujuk pesakit ke psikiater untuk mengatasi gangguan paniknya . Hal ini tentunya untuk kualiti hidup pesakit yang lebih baik dan mengurangkan kos yang tidak perlu . Semoga tulisan ini bermanfaat . Salam Sihat Jiwa .

Sumber Rujukan Utama :

David Katerndahl. Chest Pain and Its Importance in Patients with Panic Disorder : An Updated Literature Review . Primary Care Companion . J Clinical Psychiatry 2008:10 ( 5 )

No comments:
Write comments