Sunday, September 15, 2013

Berwaspada Dengan 7 Penyakit Tanpa Gejala Ini



Kebanyakan penyakit boleh dikesan melalui gejala-gejala yang ditunjukkan, tetapi ada juga penyakit yang tidak menimbulkan gejala-gejala. Bahkan, ketika gejala muncul , kesihatan telah merosot atau sudah dalam keadaan agak tenat. Berikut adalah penyakit- penyakit yang perlu diwaspadai kerana sering tidak menimbulkan gejala dan tidak disedari .

1. Hipertensi dan Kolesterol Tinggi

Dua masalah ini sangat popular dalam kalangan masyarakat. Hipertensi dan kolesterol yang tinggi pada dasarnya tidak memberikan apa-apa aduan bagi penderitanya . Ideal tekanan darah normal untuk dewasa ialah ≤ 120/80 mmHg , dan disebut hipertensi grade I apabila tensi ≥ 140/90 serta hipertensi grade II bila tensi ≥ 160/ 100. Tekanan darah yang melebihi 180/ 120 disebut juga hipertensi krisis ( berbahaya ).

Lakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin 

Namun ironisnya , hipertensi hingga ≥ 200/ 120 pun kadang tidak memberikan gejala apapun! Atau pada kebanyakan kes, orang tersebut hanya mengeluh kepala rasa berat badan rasa sengal. Tak heran, banyak orang yang tidak ambil pusing dan tidak mau berubat kerana tidak ada aduan. Itu adalah persepsi yang salah. Disedari atau tidak, kesan darah tinggi sebenarnya telah terjadi apabila tekanan ≥ 120/ 80; kesan kerosakan akan terkumpul hingga bertahun-tahun kemudian baru menimbulkan penyakit jantung dan pembuluh darah. Khusus untuk hipertensi krisis, bahaya stroke, penyakit jantung, serta pecah pembuluh darah boleh mengancam setiap saat .

Sama halnya dengan kolesterol tinggi. Kadar kolesterol yang tinggi ibarat bom waktu yang akan terkumpul di saluran darah atau rangkaian hati ( fatty liver ) dan membawa maut. Padahal, ubatnya sangat sederhana dan relatif murah.

2. Penyakit buah pinggang kronik

Fungsi utama buah pinggang ialah menapis darah dan membuang sisa-sisa metabolisme melalui air kencing . Namun , penyakit buah pinggang tidak selalu ditandai dengan masalah pada air kencing atau kencing. Dalam banyak keadaan, gejala hanya disedari ketika penyakit sudah memasuki tahap III atau IV, bahkan ada yang harus langsung menjalani cuci darah ( hemodialisis ).

Disebut penyakit buah pinggang kronik ( chronic kidney disease / CKD ) apabila fungsi buah pinggang telah menurun secara progresif. Hal yang dikhuatiri pesakit dari CKD ini ialah tindakan pengganti buah pinggang (cuci darah rutin atau pemindahan buah pinggang ), apabila sudah tahap V. CKD tahap IV tidak akan kembali menjadi tahape III atau II lagi, demikian seterusnya, sehingga fokus terapi ialah mencegah penurunan fungsi buah pinggang lebih lanjut.

Apa penyebab penyakit buah pinggang kronik ini? Sebab utamanya ialah diabetes melitus yang tidak terkawal (gula darah terus tinggi), dan seterusnya ialah hipertensi yang tidak terkawal .

3. Diabetes Melitus ( DM )

Penyakit kencing manis atau diabetes melitus masih banyak yang tak dikesan . Penyakit kadang-kadang dikesan setelah pesakit mengidap penyakit jantung, buah pinggang, luka yang tak kunjung sembuh, hingga luka yang telah membusuk sekalipun . Padahal penyebabnya mudah: kadar gula darah yang tinggi.

Doktor sebenarnya sukar menentukan dengan tepat bila sebenarnya penyakit ini bermula. Ada literatur yang mengatakan, apabila kadar HbA1c ≥ 6.5 (ini adalah penanda aras angka diagnosis DM ) sesungguhnya sudah terjadi kerosakan pembuluh darah mikro di retina mata akibat kadar gula yang tinggi ( retinopati ) .

Beberapa pesakit pada awalnya mengeluhkan gejala 3P : polyuria ( sering kencing ), polidipsi ( sering haus ), dan polifagia ( sering lapar), serta penurunan berat badan tanpa sebab. Itu adalah gejala klasik DM. Walaupun telah muncul, gejala tersebut kadang terabai atau dianggap bukan yang penting. Padahal, keluhan tersebut dapat membuka pintu untuk pengesanan DM secara awal dan tepat.

4. Osteoporosis

Siapa yang tak kenal penyakit ini? Meski familiar, tetapi anda dan saya tidak tahu apakah sedang mengalami pereputan tulang atau tidak. Osteoporosis tidak mempunyai gejala atau aduan apapun, seringkali pesakit datang sudah dengan kesakitan akibat patah tulang atau kejadian jatuh akibat tulang yang rapuh. Angka tertinggi osteoporosis terjadi pada wanita yang menopause, terutama yang mempunyai berat badan yang rendah .

Cara pasti untuk mengesan secara awal ialah dengan pemeriksaan kepadatan tulang ( bone densitometry ), atau pada kes- kes awal dapat dilakukan dengan pemeriksaan radiologi . Namun malangnya, pemeriksaan tersebut belum rutin dilakukan pada orang sihat.

5. Penyakit Jantung Koroner ( PJK )

Mungkin anda pernah dengar orang yang masih politik muda dengan porsi tubuh ideal dan rutin bersenam, namun meninggal mendadak akibat satu kali serangan jantung? Ya, tak heran PJK disebut sebagai pembunuh nombor satu. Dalam ilmu perubatan, jenis kelamin laki-laki dan usia ≥ 45 tahun saja ( belum ditambah faktor lain ) sudah termasuk sebagai faktor risiko PJK.

PJK biasa muncul sebagai sakit dada sebelah kiri  seperti ditekan benda berat, yang kadang menjalar ke lengan, rahang bawah, serta punggung. Ini bermaksud, ada sumbatan di pembuluh darah koronari. Namun faktanya, PJK boleh muncul tanpa gejala apapun! Pesakit boleh tiba- tiba jatuh tanpa diketahui sebabnya. Setelah diperiksa rakam jantung, barulah diketahui bahawa pesakit mengalami PJK.

6. Jangkitan Menular (HIV dan Hepatitis )

Penyakit ini boleh dibilang berbeza golongan daripada lima yang telah dibahas sebelumnya. Namun, jangkitan berjangkit seperti HIV dan hepatitis boleh muncul tanpa gejala sedikitpun. Selain tidak menimbulkan gejala, penyakit ini mudah menular bila tidak berhati- hati!

Pada kes HIV, perlu bertahun-tahun sejak virus masuk ke dalam darah hingga muncul belbagai gejala.

Ramai pesakit yang baru diketahui mengalami HIV setelah dirinya terjangkit berbagai jangkitan sekunder lain. Seperti yang diketahui, pesakit HIV mempunyai imuniti yang rendah sehingga terdedah terkena jangkitan. Dengan kata lain, virus HIV tidak membunuh pesakit secara langsung, melainkan melalui jangkitan-jangkitan sekunder tersebut. Pesakit HIV paling sering meninggal akibat batuk kering atau hepatitis C.

Untungnya, pemeriksaan HIV dan hepatitis telah rutin dilakukan pada orang sihat, misalnya saat melamar kerja. Tiba -tiba saja hasil makmal menunjukkan nilai HBsAg posititf ( penanda hepatitis B). Ia tidak tahu dari mana sumbernya, dan mengaku tidak menggunakan ubat- ubatan suntik, seks bebas, atau pemindahan darah. Dan tidak ada aduan kesihatan selama ini.

Itulah kesulitan dari hepatitis B. Majoriti kes hepatitis B kronik terjadi akibat jangkitan melalui plasenta sewaktu dalam kandungan. Misalnya seorang ibu hamil dengan hepatitis B positif, bayi mempunyai risiko yang sangat besar untuk mengidap hepatitis juga, namun dengan sifat penyakit kronik : tidak ada gejala pada tahun-tahun awal .

7. Sirosis hepar ( pengecutan hati)

Seperti halnya penyakit buah pinggang kronik, masalah kronik pada hati juga boleh mengakibatkan perubahan struktur dan penurunan fungsi. Disebut sirosis hati, apabila sel-sel normal telah mati, digantikan oleh serabut - serabut fibrosa, ukurannya mengecut, dan tidak boleh dipulihkan lagi. Lazimnya keadaan ini diketahui melalui USG hati .

Namun, ceritanya agak berbeza dengan penyakit-penyakit di atas. Biasanya pesakit mempunyai riwayat penyakit hati yang beransur-ansur dan tidak dirawat hingga terjadilah sirosis. Penyebab tersering ialah hepatitis kronik yang dibiarkan kerana tidak ada gejala. Sampai suatu ketika, barulah pesakit mengalami muntah darah atau bengkak yang menandakan telah terjadi sirosis.

Tak semua penyakit menimbulkan gejala pada awalnya. Aduan yang muncul malah menandakan bahawa penyakit telah memasuki tahap lanjut, bahkan telah tenat. Di sinilah pentingnya bagi kita semua untuk selalu waspada dan perlu membuat pemeriksaan kesihatan. Periksa tekanan darah, kadar gula darah, serta waspada terhadap semua faktor risiko adalah hal sederhana dan perlu untuk mencegah tujuh penyakit di atas. Seperti kata pepatah, mencegah akan selalu lebih baik daripada mengubati. Itupun kalau penyakitnya boleh dirawat ...

Sumber: KOMPAS



No comments:
Write comments