Tuesday, June 16, 2015

6 fakta sihat tentang kopi yang anda perlu tahu


Kopi termasuk salah satu minuman yang digemari lelaki dan wanita. Selain aroma tajamnya yang menggoda, kopi sering kali menjadi minuman peredam mengantuk sekaligus penambah tenaga. Jika dimakan dalam jumlah tepat, kopi mempunyai manfaat baik bagi kesihatan tubuh. Berikut 6 manfaat kesihatan yang boleh didapati dari secangkir kopi:


1.       Bagi seorang wanita, mengambil kopi pada pagi hari menurunkan risiko kemurungan. Sebuah kajian yang diketuai oleh penyelidik dari Harvard School of Public Health mendapati bahawa risiko kemelesetan 20 peratus lebih rendah pada wanita peminum kopi.

2.       Aroma kopi boleh membangkitkan kita dari tidur. Hasil sebuah kajian yang dilakukan penyelidik dari Seoul National University 2008 lalu telah membuktikannya.

3.       Boleh mengatasi disfungsi erektil. Jika anda adalah seorang lelaki peminum kopi setara 2-3 cawan setiap hari, ada kabar baik bagi anda. Lelaki yang meminum kopi antara 85-170 mg kafein per hari, 42 peratus lebih rendah terkena disfungsi erektil.

4.       Minum kopi sekitar pukul 10.00 pagi. Meminum kopi sesaat setelah bangun tidur memang tidak ada masalah, tetapi lebih baik kita menunggu beberapa saat selepas kadar kortisol, iaitu hormon yang berkaitan dengan tekanan, benar-benar turun.

5.       Kopi menurunkan risiko penyakit alzheimer. Orang yang minum 3-5 cawan kopi sehari mempunyai risiko alzheimer 20 peratus lebih kecil dibanding yang tidak, serta hasil kajian 2014 Alzheimer Europe Annual Congress.

6.       Kopi sebagai penambah stamina. "Kajian menunjukkan bahawa kafein dalam kopi dapat meningkatkan ketahanan fizikal dan stamina," ujar Molly Kimball, pakar pemakanan di New Orleans, kepada Shape.com.


No comments:
Write comments