Thursday, September 12, 2013

Mengapa Bersosial Membuat Anda Bertambah Sihat

Salah satu rahsia hidup sihat dan panjang umur adalah bersosial. Percaya atau tidak, mempunyai hubungan yang baik dengan keluarga, rakan, teman, dan orang-orang lain di sekitar membuat kita tambah sihat. Berikut ini beberapa alasan kita harus mengutamakan bersosial dengan mereka.

1. jarang sakit

Bersosial membuat kita jarang sakit. Sebuah kajian membuktikan, orang yang mempunyai hubungan sosial yang baik cenderung lebih sukar untuk dijangkiti virus influenza berbanding mereka yang mengasingkan diri mereka.

2. Tidur lebih nyenyak

Kesepian akan mencetuskan kita untuk mempunyai tidur yang tidak nyenyak. Sebuah kajian asal University of Chicago menunjukkan, semakin kesepian anda, maka semakin sukar untuk mendapatkan tidur yang nyenyak dan berkualiti. Padahal, tidur yang baik diketahui merupakan faktor penting untuk mendapatkan tubuh lebih sihat.

Tidur diperlukan tubuh untuk menjana semula sel-sel sehingga bermanfaat untuk menjaga tubuh tetap muda. Sebuah kajian juga menunjukkan manfaat tidur untuk mempercepat penyembuhan, terutama fasa tidur dalam.

3. Cegah penurunan kognitif

Beberapa kajian menunjukkan, orang yang mempunyai sokongan sosial yang kuat mempunyai risiko yang lebih kecil mengalami penurunan kognitif. Hal ini dikarenakan bersosial membuat otak tetap aktif sehingga menjaga fungsinya tetap baik.

4. panjang umur

Sebuah kajian pada tahun 2010 menganalisa, orang dengan hubungan sosial yang kuat 50 peratus lebih cenderung untuk panjang umur. Bahkan mereka mengkaterorikan kesan tidak bersosial dengan tabiat buruk merokok.

Sebuah kajian baru-baru ini menunjukkan, bersosial boleh membantu kesembuhan pesakit kanser payudara. Mempunyai hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan keluarga akan menimbulkan rasa senang dan meringankan rasa sakit pesakit.

Sumber: http://health.kompas.com

No comments:
Write comments