Tuesday, July 16, 2013

Kekal Sihat, Selamat dan Produktif Walaupun Di Bulan Puasa


Kesihatan tidur di bulan Ramadhan sangat penting untuk diperhatikan. Ini berkaitan dengan keselamatan, produktiviti dan kesihatan.

Berdasarkan pengamatan rakan-rakan sejawat doktor yang bekerja di Instalasi Gawat Darurat, (IGD) angka kunjungan pesakit akibat kemalangan kerja dan lalu lintas meningkat selama bulan puasa, dan rata-rata disebabkan oleh mengantuk. Data dari Operasi Ketupat di tahun 2011 juga memberikan hasil yang senada. Punca kemalangan, akibat kendaran tak layak adalah 449, akibat jalan yang rosak adalah 387, sementara akibat mengantuk adalah 1,018 kejadian.

Pada tahun 2012 tiada data pasti tentang mengantuk. Tetapi kemalangan yang disebabkan oleh faktor kelalaian manusia adalah 28 peratus daripada jumlah angka kemalangan. Perlu diingatkan, mengapa manusia sampai lalai? Ya, kemampuan konsentrasi, kewaspadaan dan respon refleks yang menurun akibat kurang tidur.

Kia Rio Damaged in An Accident by thienzieyung
Mula perhatikan rutin tidur. Ketika sempat dan mengantuk, manfaatkan waktu rehat sejenak. Jika masih mengantuk, jangan memandu! Memandu dalam keadaan mengantuk sama bahayanya dengan memandu dalam keadaan mabuk.

Demikian juga dengan prestasi kerja. Lemas dan sukar menumpukan akibat berpuasa, bukanlah disebabkan oleh kekurangan pengambilan makanan atau cecair. Lebih terutama disebabkan oleh perubahan pola tidur.

Sedari juga bagaimana kurang tidur boleh turunkan kepekatan dan daya ingat. Kestabilan emosi juga sangat dipengaruhi oleh kekurangan tidur. Padahal ketenangan dan kedamaian hati sangat diperlukan dalam kerja pasukan.

Selain beribadah, ketika jam rehat makan tengah hari, manfaatkan juga untuk power nap. Power nap, adalah tidur siang sekitar 15-20 minit untuk mendapatkan kembali produktiviti kita. Ketika bangun, kita sudah mendapatkan segala manfaat tidur. Seolah telah di-recharge, kita pun dapat kembali bekerja dengan produktif.

Kekurangan tidur juga telah diketahui boleh meningkatkan tekanan darah, gula darah dan menurunkan daya tahan tubuh. Sayangnya untuk tingkatkan daya tahan tubuh, penambahan vitamin tanpa memperbaiki pola tidur akan sama saja akibatnya. Untuk mengekalkan kecergasan dan daya tahan tubuh, tak ada jalan lain selain memperhatikan kesihatan tidur.

Momok kesihatan yang lain adalah gastro-esophageal reflux disease, di mana makanan boleh tertarik keluar lagi setelah dimakan. Pada pendengkur dengan sleep apnea ini sering terjadi semasa tidur selepas sahur.

Sleep apnea atau henti nafas semasa tidur bertanda mendengkur. Saluran nafas penderitanya tersumbat, hingga walau ada gerakan nafas, udara tak aa yang boleh lewat. Seolah tercekik. Masalahnya gerakan nafas yang terus menyedot ini malah dapat menarik isi saluran makanan. Akibatnya isi makanan boleh disedut keluar semasa tidur.

Selain refluks, sleep apnea juga sebabkan mengantuk yang berlebihan. Walau tidur sudah cukup, penderitanya tetap mengantuk. Ini sangat berbahay jika mengendara. Pendengkur di beberapa negara Eropah dilarang untuk mengendara.

Sumber: KOMPAS

1 comment:
Write comments
  1. rehat yang cukup itu penting untuk perjalanan yang jauh...

    ReplyDelete