Monday, May 27, 2013

Panduan Asas Gaya Hidup Yang Sihat

Anda boleh mempunyai kerjaya yang besar dan kerja yang baik, tetapi semua pencapaian anda adalah disebabkan oleh prestasi anda dan kesihatan yang baik adalah sebahagian besar daripada itu. Penjagaan kesihatan adalah satu topik yang sangat luas, tetapi dalam artikel ini, kita akan hanya bincang mengenai gaya hidup yang sihat.

Mengekalkan fizikal dan mental yang sihat tidak bermakna anda perlu ke gym dan mengambil bahagian dalam latihan keras untuk mengekalkan badan yang langsing dan sihat. Idea umum adalah dengan memanfaatkan aktiviti kita setiap hari dari berjalan kaki dan latihan rintangan mudah selepas itu.

Lelaki dan wanita mempunyai keperluan yang berbeza mengenai kecantikan dan kesihatan. Wanita lebih peka kepada kecantikan, bagaimanapun, mereka tidak akan benar-benar cantik jika mereka tidak berada dalam kesihatan yang baik. Inilah sebabnya mengapa wanita sanggup membuat penyelidikan bagaimana untuk menjadi sihat dan sentiasa kelihatan cantik secara semulajadi. Tidak ada pil ajaib itu untuk membantu anda mencapai bentuk badan yang dikehendaki serta-merta. Laluan kepada kesihatan yang optimum tiada jalan pintas. Ia adalah satu proses yang perlahan dan mantap yang juga mempunyai beberapa cabaran. Ini bermakna bahawa kesungguhan adalah kunci kepada kejayaan.

sihat sepanjang hayaKebanyakan orang hari ini mempunyai satu kebimbangan utama mengenai mengekalkan jantung yang sihat. Mengapa? Tanpa jantung segala-galanya berhenti kerana aliran darah adalah penting untuk hidup. Rakyat hari ini sudah mula sedar bahawa dengan mengambil beberapa langkah-langkah tambahan dengan mengekalkan gaya hidup yang sihat seperti pemakanan sihat dan senaman yang sederhana boleh membantu mengurangkan risiko mendapat serangan jantung.

Latihan adalah satu faktor yang besar kepada gaya hidup yang sihat. Adalah satu kesilapan yang besar kalau beranggapan kita perlu mengambil bahagian dalam latihan aerobik intensiti tinggi untuk mengekalkan jantung yang sihat. Ini adalah percanggahan berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan. Kajian menunjukkan bahawa senaman yang berada pada tahap aktiviti yang rendah intensiti (kurang daripada sasaran kadar jantung ) adalah lebih sihat. Ini adalah sebab mengapa atlet dinasihatkan supaya tidak keterlaluan dalam latihan mereka kerana ia boleh menyebabkan terbentuknya parut jantung.

Makan buah-buahan dan sayur-sayuran seperti brokoli, bayam, dan tomato baik untuk kesihatan jantung. Jenis-jenis makanan yang mengandungi omega 3, vitamin, dan mineral yang membantu mengekalkan tisu jantung yang sihat.

Menurut American school of cardiologists, tidur kira-kira enam - lapan jam sehari merupakan gaya hidup yang sihat serta membantu mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit jantung. Satu tidur malam yang baik itu banyak menyumbang kepada fikiran yang mantap dan aman.

Kesihatan keseluruhan tidak datang bersama-sama tanpa penglibatan masyarakat. Sentiasa bersosial dengan rakan anda dan orang tersayang didapati banyak membantu membina pandangan positif dalam kehidupan yang lebih sihat, seterusnya membantu untuk mengurangkan tekanan dalam kehidupan anda. Ketawa, tersenyum, dan melakukan beberapa aktiviti-aktiviti rekreasi juga adalah merupakan gaya hidup yang sihat serta membantu membebaskan diri dari tekanan dan berada dalam keadaan mood yang baik. Berdoa dan banyakkan zikir sebelum tidur juga akan membantu untuk mengurangkan tekanan supaya anda boleh tidur nyenyak.

Semua ini adalah strategi semula jadi yang boleh membantu kita untuk gaya hidup yang sihat. Sebagai permulaan cuba sekurang-kurangnya 30 minit senaman sehari dengan makan makanan yang sihat dan berdoa dan berzikir sebelum tidur dan lihat apa keputusan yang anda dapat.

1 comment:
Write comments